Skandál Volkswagenu a ceny kovů
Skandál německé automobilky Volkswagen může srovnat ceny platiny a palladia.
Obvinění německé automobilky Volkswagen z používání softwaru, který ovlivňuje vykazovanou
výši emisí, může mít výrazný vliv na ceny platiny a palladia. Tyto dva vzácné kovy se používají
u automobilových katalyzátorů, a to platina u motorů vznětových (dieselových) a palladium u
motorů zážehových (benzínových). Automobilový průmysl spotřebuje zhruba 40 procent
celosvětové spotřeby platiny, tj. asi 7 milionů uncí ročně. Zejména, pokud se aféra přesuje do
Evropy, kde vozy s dieselovými motory představují 45 procent celkových tržeb automobilek.
Cena platiny dlouhodobě klesá a v současnosti se pohybuje na šestiapůlletém minimu na úrovni
kolem 925 dolarů za unci. Zatímco cena palladia kolem 640 dolarů za unci kovu. V důsledku aféry
se dá předpokládat, že poptávka po vozech s dieselovým motorem klesne a stejně tak cena platiny,
zatímco poptávka po vozech s benzínovými motory poroste, což bude tlačit i cenu palladia vzhůru.
Konzultant a bývalý dlouholetý manažer kovů v automobilce Volkswagen Michael Wagner
nevylučuje, že cena platiny by v důsledku této aféry klesnout i o 100 dolarů za unci. Michael
Sheenan, senior konzultant společnosti Orion Commodities Management, dokonce říká, že pokud se
aféra Volkswagenu přelije ze Spojených států do Evropy, mohou se ceny platiny a palladia setkat
někde na úrovni 700 až 850 dolarů za unci kovu.
Zdroj: Reuters
Komentáře