Skandál Volkswagenu a ceny kovů

Skandál německé automobilky Volkswagen může srovnat ceny platiny a palladia.

Obvinění německé automobilky Volkswagen z používání softwaru, který ovlivňuje vykazovanou

výši emisí, může mít výrazný vliv na ceny platiny a palladia. Tyto dva vzácné kovy se používají

u automobilových katalyzátorů, a to platina u motorů vznětových (dieselových) a palladium u

motorů zážehových (benzínových). Automobilový průmysl spotřebuje zhruba 40 procent

celosvětové spotřeby platiny, tj. asi 7 milionů uncí ročně. Zejména, pokud se aféra přesuje do

Evropy, kde vozy s dieselovými motory představují 45 procent celkových tržeb automobilek.

Cena platiny dlouhodobě klesá a v současnosti se pohybuje na šestiapůlletém minimu na úrovni

kolem 925 dolarů za unci. Zatímco cena palladia kolem 640 dolarů za unci kovu. V důsledku aféry

se dá předpokládat, že poptávka po vozech s dieselovým motorem klesne a stejně tak cena platiny,

zatímco poptávka po vozech s benzínovými motory poroste, což bude tlačit i cenu palladia vzhůru.

Konzultant a bývalý dlouholetý manažer kovů v automobilce Volkswagen Michael Wagner

nevylučuje, že cena platiny by v důsledku této aféry klesnout i o 100 dolarů za unci. Michael

Sheenan, senior konzultant společnosti Orion Commodities Management, dokonce říká, že pokud se

aféra Volkswagenu přelije ze Spojených států do Evropy, mohou se ceny platiny a palladia setkat

někde na úrovni 700 až 850 dolarů za unci kovu.

Zdroj: Reuters

1 Hvězda2 Hvězdy3 Hvězdy4 Hvězdy5 Hvězd6 Hvězd7 Hvězd8 Hvězd9 Hvězd10 Hvězd (Zatím nehodnoceno.)
Loading...

Komentáře