Platina a paladium se rozdělují

Platina a paladium leží v roce 2013 na svých vrcholech kvůli obavám o zdraví Eurozóny, ale tam, kde platina zaznamenala nezanedbatelné ztráty, si paladium drží roční maxima.Futures platiny na červenec na Nymexu jsou mimo své letošní vrcholy o 9,9%, zatímco pro paladium jen o 3,6%. Tahle divergence odráží fundamentální fakta kovů ze skupiny platiny podle analytika z HSBC a prý je pravděpodobné, že paladium si náskok udrží.

Jim Steel, analytik HSBC, tvrdí, že schopnost paladia udržet si zhodnocení je způsobená současnou situací, kdy ruské státní akcie navázané na kov stojí pevně a nevypadá to, že se změní. Rusko a JAR jsou dva z hlavních světových producentů paladia.

Úhel pohledu se zachvěl, když Švýcarsko ukázalo svá únorová obchodní data a importy bílého kovu zůstaly nízké i přesto, že objem 1427 kg je od října největší. Velká část obchodů kovů ze skupiny platiny projde Švýcarskem, tak si odvětví zaznamenává čísla, v jakých probíhají obchody. Rusko si své zásoby drží v tajnosti, takže malé importy ve Švýcarsku jsou považovány za známku slabých ruských akcií.

Steel také řekl, že platina mezitím trpí slabší poptávkou po autech v Evropě, takže kvůli recesi. Počet zaregistrovaných aut v lednu dosáhl historického minima (zaznamenává se od 1990). Platina je využívaná pro dieselové motory, kdežto paladium spíše pro benzínové, ačkoli paladium je universální. V Číně a USA jsou benzínová auta populárnější. „Pokud Čína razantně nezpomalí, nemělo by paladiu stát nic v cestě“, řekl Steel.

Charvát, 27.3.2013
Zdroj: Kitco News

1 Hvězda2 Hvězdy3 Hvězdy4 Hvězdy5 Hvězd6 Hvězd7 Hvězd8 Hvězd9 Hvězd10 Hvězd (Zatím nehodnoceno.)
Loading...

Komentáře