Asijské šperky a asijská poptávka

Krása zlata přitahovala lidstvo po tisíce let. Rozpoutala krvavé války a získala si srdce králů. Od Egyptské do Perské civilizace, od východu na západ, zlato ryzí, přetavené a přetvarované do rozmanitých ornamentů a také zlato používané jako platidlo. Blýskavý a tvárný kov symbolizuje moc a luxus. V minulosti starověcí zlatníci usilovali o vytvoření nádherných šperků pro královské a zámožné rody. Nyní se snaží uchvátit svým umem střední třídu v Asii.
Zatímco Evropa a Severní Amerika zápolí s finančními podmínkami, nedávné představení šperků ke 20. výročí Thajského zlatnictví Prima Gold ukazuje sílu Asie. Ukázka z indonéské vlajkové lodi v Plaza Indonesia podtrhla 20 výtvorů v jejich výrazné velikosti a spletitém květinovém designu.

Z psychologického hlediska je chování lidí v Thajsku podobné, když jde o zlato. Je to cenný předmět, který je chráněn jako investice. Máme zde odlišné koncepty, jež přinášejí citovou hodnotu.“ sdělil předseda Prima Gold, Joanny Salmon.

Slovo skromný rozhodně nevystihuje 20 charakteristických kolekcí vyrobených ze švýcarských cihel. Na rozdíl od obvyklého slabého náhrdelníku, který je zkrášlený atraktivním přívěškem, tyto náhrdelníky jsou propletené řadou květin a ty se pomalu sbíhají k přívěšku. Jako motivy pro jednotlivé kolekce posloužily siamský lotus, alamanda a orchidej.
Jsou ovšem i méně spletité vzory, jež si drží svou eleganci. Zobrazují například okvětní lístky slunečnice, listy olivovníku, nebo křivky zobrazující sluneční paprsky. Tenké čáry vryté do květů, lístků, či motýlů využívají „techniku hedvábných linek“, která zabere 10 let učení, než ji zlatník ovládne.

Kenny Salmon, manažer od Prima Gold vidí jako příčinu humbuku kolem zlata v Indonesii nárůst střední třídy. „Kdysi jsme mívali silnou střední třídu, ale ta během krize (1997) prořídla“, tvrdí. Jeho zákazníci lační po dlouhotrvajících motivech, aby je mohli předat svým dětem a vnoučatům. Na rozdíl od zlatých cihel, cena šperků klesá při prodeji, protože vyžadují větší nároky na zacházení.
Joanny stojí za tím, že drahé kameny jsou stále v kurzu. ale ti, kdo dávají přednost menším šperkům upírají oči ke zlatu. Kolem 70 procent kolekcí klenotů v jeho obchodě tvoří čisté zlato a zhruba 20% zdobí drahokamy, zbytek je dvoutonový – bílé a žluté zlato. „Rubíny si drží pozici oblíbeného drahokamu, protože jejich červená barva kontrastuje se zlatým pozadím a tak lépe vyniknou.“

Zdroj: JakartaPost 2012-12
Překlad: Charvát 2012-12

1 Hvězda2 Hvězdy3 Hvězdy4 Hvězdy5 Hvězd6 Hvězd7 Hvězd8 Hvězd9 Hvězd10 Hvězd (Zatím nehodnoceno.)
Loading...

Komentáře